ارگ بم در تکاپوی برخاستن از ویرانه ها/ اعتبارات قطره چکانی ادامه دارد
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتان خوش آمدید


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 465
بازدید کل : 94492
تعداد مطالب : 37
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 2

استان بم

کرمان - خبرگزاری مهر: پس از گذشت هشت سال از زمین لرزه بم و نابودی بزرگترین بنای خشتی جهان روند بازسازی ارگ بم به کندی پیش می رود و این بنای کهن نیاز به توجه مسئولان برای آغاز حیاتی دوباره دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، ارگ 2500 ساله بم بعنوان بزرگترین بنای خشتی جهان بدون شک یکی از مهمترین نمادهای باستانی ایران محسوب می شود که تاکنون شاهد حوادث تاریخی فراوانی بوده است.

این قلعه بزرگ مجموعه ای از یک شهر کامل شامل عامه نشین و شاه نشین بوده است و در واقع از سوی جامعه شناسان و تاریخ دانان از آن جهت اهمیت دارد که تمامی روابط انسانی را در خود جای داده است و نقش بسیار مهمی نیز در تاریخ ایفاء کرده است.

ارگ بم برای چندین بار در تاریخ در تصرف اشغالگران در آمد اما در هیچ یک از این موارد زندگی در ارگ بم و رونق آن مخدوش نشد.
 
این ارگ که در واقع همان شهر قدیم بم محسوب می شود در سال 1131 هجری قمری پس از هجوم محمود افغان به ایران در تصرف کامل در آمد که درنهایت بدلیل شورش در قندهار و لزوم بازگشت محمود به قندهار شهر بم از اشغال خارج شد اما تنها سه سال بعد محمود به بم بازگشت و این اشغال تا 1143 ادامه یافت و درنهایت نیز نادر افشار در یک لشکر کشی افغان را برای همیشه از ارگ بیرون کرد.
 
اما مهمترین حادثه تاریخی که موجب ریختن خونهای فراوان و ساخته شدن مناره ای از سرهای 600 نفر از اهالی این ارگ شد مربوط به لشکر کشی محمد خان قاجار به ایران است.
 
یکی از باروهای اصلی ارگ درحال مرمت
 
در جریان این لشکر کشی محمد خان در تعقیب لطفعلیخان زند از حاکمان زندیه که از ترس محمد خان به ارگ بم بعنوان یکی از رسوخ ناپذیر ترین قلعه های ایران پناه برده بود به این شهر رسید.
 
اما با وجود ماهها صبر و تلاش موفق به دستیابی به باروهای این شهر نشد.
 
اما درنهایت در سال 1209 هجری قمری پس از خیانت حاکم بم محمد خان وارد این ارگ شد و پس از قتل لطفعلیخان در این ارگ حاک بم را نیز بدلیل خیانت به لطفعلیخان کشت و درنهایت بم یکی از خونبارترین روزهای خود را دید و محمد خان پس از اینکه در کرمان چشمهای کرمانیها را در آورده بود این بار در بم مناره ای بزرگ از سرها ساخت.
 
اما بدون شک رنجبارترین روز این ارگ در 7 دیماه 1382 رقم خورد و در زمین لرزه ای مهیب 90 درصد این ارگ فرو ریخت و این درحالی بود تنها تا یکصد سال پیش همچنان زندگی در این ارگ ادامه داشت.
 
در این حادثه مهیب بیش از 20 هزار نفر تنها در 10 ثانیه جان باختند اما هم اکنون پس از هشت سال مردم بم این حادثه تلخ را پشت سرگذاشتند اما ارگ بم همچنان در تکاپوی برخواست از ویرانه های ارگ است.
 
بازسازی بم با کمبود اعتبار مواجه است

این ارگ پس از گذشت هشت سال به دلیل آنچه کمبود اعتبار گفته می شود نتوانسته است چهره واقعی خود را باز یابد با این وجود با کمک رسانی کشورهای مختلف از جمله ژاپن و ایتالیا و کمکهای یونسکو و میراث فرهنگی ایران برخی اماکن خود را بازیافته است اما این حقیقت است که برای رسیدن به روزهای باشکوه شهری که 2500 سال پیش توسط مردم و تنها با خشت ساخته شده بود امروز با کمبودهایی مواجه هستیم.
 
این ارگ پس از آنکه در زمین لرزه ای مهیب ویران شد به ثبت یونسکو رسید و این درحالی است که یکی دیگر باشکوه ترین ارگهای خشتی ایران با شباهت بسیار زیاد به ارگ بم در راین در فراموشی بسر می برد و مشخص نیست این ارگ چه زمانی و به چه دلیل باید مورد توجه قرار گیرد.
 
آواربرداری شاه نشین ارگ بم آغاز شد
 
اما خبر خوب پس از هشت سال این است که آواربرداری بخش عامه نشین تمام شده و آواربرداری از بخش شاه نشین که در واقع مهمترین و با شکوه ترین معماری را داشت آغاز شده است.
 
مدیرپایگاه میراث جهانی بم در این خصوص با اعلام این خبر گفت: در بخش شاه نشین در مرحله اول مسیر گردشگری و در مراحل بعد دروازه ها، برجها و حصارهای ارگ مرمت می شود.
 
مرمت بخشی از ارگ بم
 
افشن ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که با اختصاص اعتباری ویژه که در سفر دور سوم به تصویب رسیده است کار بازسازی با جدیدت بیشتری دنبال شود.
 
این ارگ با وجود خسارات بسیار شدید همچنان مورد توجه هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.
 
ارگ بم 180 هزار مترمربع زیربنا دارد و دیوارهایی به ارتفاع شش تا هفت متر آن را محصور کرده است در این ارگ 67 برج وجود دارد که برخی از آنها همچنان پا برجا است.
 
در بخش عامه نشین این ارگ بزرگ 400 خانه وجود دارد که خود دارای سه نوع خانه شامل خانه های فقیران، قشر متوسط و همچنین اغنیا بوده است.
 
امروز بدون شک در دست هر گردشگری که به ایران می آید بروشوری از ارگ بم خواهید دید و این منطقه همچنان از اهداف مهم گردشگری داخلی و بخصوص خارجی است.
 
خارج شدن ارگ بم از فهرست آثار در معرض خطر یونسکو
 
با وجود کمکهای فراوان خارجی از طریق یونسکو، ژاپن و ایتالیا این ارگ همچنان نیاز به توجه ویژه دارد اما طی ماههای گذشته صحبتهایی در خصوص خارج شدن این بنای تاریخی از فهرست آثار تاریخی در معرض خطر به گوش می رسد.
 
ورودی ارگ بم
 
این مسئله این نگرانی ها در بین دوستداران میراث فرهنگی ایجاد کرده است که شاید با خارج شدن نام این ارگ از فهرست آثار در معرض خطر با وجودیکه این ارگ همچنان نیاز به بازسازی دارد و حتی 20 درصد از کار نیز انجام نشده و به بخش آوار برداری از بخش حاکم نشین رسیده است و احتمال بروز زمین لرزه جدید و ریزش قسمتهای دیگر وجود دارد می تواند منجر به کاهش کمکهای علمی و مالی یونسکو برای مرمت این بنا شود و این درحالی است که اعتبارات داخلی نیز به صورت قطره چکانی به این پروژه عظیم پرداخت می شود.
 
این درحالی است که در روزهای پایانی سال گذشته کارشناسان "ایموکوموس" برای بررسی وضعیت این بنا و همچنین خروج این بنا از فهرست در معرض خطر به بم سفر کردند.
 
سرپرست میراث فرهنگی کرمان در این خصوص گفت: ارگ بم و منظر تاریخی این شهر ثبت جهانی است و یونسکو با حساسیت مراحل بازسازی ارگ را دنبال می کند.
 
ساخت خشتهای مقاوم در مقابل زمین لرزه
 
هادی ایرانمنش با اشاره به ساخت کارخانه خشت در این بنای تاریخی گفت: سعی شده است با استفاده از تکنیکهای خاص خشتهای مقاوم برای احداث این بنا ساخته شود.
 
وی ادامه داد: کار مرمت این بنا همچنان با جدیدت دنبال می شود.
 
در این میان فرماندار بم اختصاص 100 میلیارد ریال برای بازسازی این ارگ را ضروری می داند.
 
حسین شایق افزود: از این میزان اعتبار کشورهای ژاپن و ایتالیا 20 میلیارد را تامین کرده اند که برای بازسازی یکی از برجها اختصاص یافته است.
 
این مسئول گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز می توان ارگ بم را ظرف مدت 10 سال دیگر ساخت.

وی با اشاره به مرمت بخشی از این بنای کهن گفت: هم اکنون و پس از هشت سال سربازخانه، حصارهای دوم و سوم جنوبی، مسیر اصلی گردشگری در بخش عامه نشین، ده حجره بازار ارگ بم، چهار ستون و مسجد پیامبر مرمت شده است و آواربرداری شاه نشین بزودی آغاز می شود.
 
ارگ بم بدون شک نشان حیات بم محسوب می شود و بسیاری از مردم بم همچنان چشم به راهند که روزی با افتخار بار دیگر از ارگ قدیم بم یاد کنند و این مهم دست نمی یابد مگر اینکه مسئولان نیز همچون مردم بم بازسازی این بنا را در اولویت قرار دهند.




 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب